ALLAH SUDAH BERJANJI BAHAWA AL QURAN ITU SANGAT MUDAH DAN SENANG

 


Rabu malam Khamis, 17/4/24.

Allah dh janji bhw Quran itu sgt mudah dan senang dipelajari. Diulang2 dlm surah al-Qamar ayat2 17, 22, 32, 40.

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا ٱلْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍۢ ١٧

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?


(Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Alquran untuk pelajaran) Kami telah memudahkannya untuk dihafal dan Kami telah mempersiapkannya untuk mudah diingat (maka adakah orang yang mengambil pelajaran?) yang mau mengambilnya sebagai pelajaran dan menghafalnya. Istifham di sini mengandung makna perintah yakni, hafalkanlah Alquran itu oleh kalian dan ambillah sebagai nasihat buat diri kalian. Sebab tidak ada orang yang lebih hafal tentang Alquran selain daripada orang yang mengambilnya sebagai nasihat buat dirinya. - Tafsir Jalalyn.

Aku bersumpah bahwa Kami telah mudahkan al-Qur'ân untuk dijadikan peringatan dan pelajaran. Maka adakah orang yang mengambil pelajaran? - Tafsir Quraish Shihab

Yakni untuk dibaca, dihapal, dipahami, dipelajari dan direnungi. Allah Subhaanahu wa Ta'aala telah memudahkan lafaznya untuk dibaca dan dihapal, maknanya untuk dipahami dan diiketahui. Hal itu, karena Al Qur’an adalah sebaik-baik perkataan, paling benar maknanya dan paling jelas keterangannya. Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhuma berkata, “Kalau bukan karena Allah telah memudahkan Al Qur’an pada lisan manusia, tentu tidak satu pun makhluk yang dapat berbicara dengan firman Allah ‘Azza wa Jalla.” - Diskusi umum.



Tips mudah hafal.

1. Niat kerana Allat swt.

2. Target tarikh mahu habis hafalan.

3. Guru

4. Ulang2 sampai hafal. Kurang2 15 kali setiap perkataan dan ayat2 itu.



Comments

Popular posts from this blog

VIDEO: SALIM BAHANAN - SURAH AL KAHFI (NAFAS PENDEK)

VIDEO: SURAH AL KAHFI ABDUL BASIT ABDUL SOMAD