HAFAZ SURAH KAHFI 18: AYAT 11

 


Day 01 - Sabtu, 6/4/2024.

Terjemahan: 

Kami tutup telinga mereka di dalam gua itu selama bertahun-tahun.

Tafsir Ringkas Kemenag
Kementrian Agama RI

Maka Kami kami mengabulkan doa mereka, Kami tutup telinga mereka di dalam gua itu, agar mereka tidak dapat mendengar suara, maka mereka tertidur lelap di dalam gua itu selama beberapa tahun, yaitu sekitar tiga ratus tahun seperti yang akan disebutkan pada ayat 25.


Link: youtube - Surah al kahfi dan terjemahan per kata.

=================================================================

Nota lalat. Kenapa hati aku tergerak mahu hafal surah al-kahfi?
Jujurnya setelah berkali2 pergi bersolat jumaat di masjid jamek kg baru KL. Sebelum masuk waktu zohor, pak sheikh (arab) yg fasih berbahasa melayu akan membaca surah al-kahfi. Aku rasa jatuh cinta pula dengan bacaan yg lunak dan sedap didengar. Pada masa ini, aku hanya hafal 10 ayat pertama sahaja. Dan ini adalah titik mula untuk aku cuba membaca keseluruhan ayat al-kahfi. InsyaAllah.

Selama ini aku diajar membaca surah yasin setiap hari Jumaat. Tapi ada hadis mengatakan hari Jumaat lebih afdal baca surah al-kahfi ini.

Comments

Popular posts from this blog

VIDEO: SALIM BAHANAN - SURAH AL KAHFI (NAFAS PENDEK)

VIDEO: SURAH AL KAHFI ABDUL BASIT ABDUL SOMAD