HAFAZ SURAH KAHFI 18: AYAT 22

 


Sabtu, 13/4/2024.
Hari kelapan.

Surah al-Kahfi, ayat 22 (page 296). Sepatutnya aku rancang mau baca esok (Ahad). Tp aku dh selesai hafal ayat 21 pagi tadi. Harap dpt hafal ayat 22 ini pd hari ini. Aminn.

Updated. Sabtu pagi jam 8.30am dh ondway ke KL dgn anak lanang. Dia yg bwk kete. So aku ada masa utk hafal ayat 22 ni. Ayat 22 ni agak panjang tp agak senang la jugak. sbb ada perkataan yg berulang2 mcm syair gitu. Walopon nampak kelakar sbb ada sebut anjing byk kali, tp ayat yg keras!

Updated lagi. Sabtu ptg lps magrib, aku ulang2 lagi ayat 21 dan 22 ini. Agak mencabar gak. Moga dipermudahkan. Aminn. Aku mula2 tadi ingat senang je nk hafal ayat 21 dan 22 ini, smpi sanggup nk start hafal ayat 23 pula. Rasa x sabar dan tamak pula. Patutnye ayat 23 mula esok.



Maksud ayat:

1. Nanti (ada orang yang akan) mengatakan (jumlah mereka) adalah tiga orang yang keempat adalah anjingnya;
2. dan (yang lain) mengatakan: "(jumlah mereka) adalah lima orang yang keenam adalah anjing nya", sebagai terkaan terhadap barang yang gaib; 
3.dan (yang lain lagi) mengatakan: "(jumlah mereka) tujuh orang, yang ke lapan adalah anjingnya";
4. Katakanlah: "Tuhanku lebih mengetahui jumlah mereka; tidak ada orang yang mengetahui (bilangan) mereka kecuali sedikit";
5. Karena itu janganlah kamu (Muhammad) bertengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran lahir saja; 
6. dan jangan kamu menanyakan tentang mereka (pemuda2 itu) kepada seorangpun di antara mereka.

Comments

Popular posts from this blog

VIDEO: SALIM BAHANAN - SURAH AL KAHFI (NAFAS PENDEK)

VIDEO: SURAH AL KAHFI ABDUL BASIT ABDUL SOMAD